Univ.-Prof. Dr. Ralf Terlutter

Professor - aktiv

Position / Amtsbezeichnung
Institutsvorstand
Universität
Alpen-Adria-Universität Klagenfurt
Fachbereich
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Institut
Institut für Unternehmensführung
Arbeitsbereiche
Marketing und Internationales Management
Forschungsbereiche
Internationales Medien- und Kommunikationsmanagement
Konsumentenverhalten
Relationship Marketing
Land
Österreich
Ort / PLZ
9020 Klagenfurt
Strasse
Universitätsstr. 65 - 67
Telefon
+43-463-2700-4041
FAX
+43-463-2700-994041

Bücher

Veröffentlichungen

Monographie

Lebensstilorientiertes Kulturmarketing. Besucherorientierung bei Ausstellungen und Museen.
Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2000.


Originalbeitrag in Sammelwerk

Waiguny M., Nelson M. R., Terlutter R.: Persuading Playfully? The Effects of Persuasion Knowledge and Positive Affect on Children's Attitudes, Brand Beliefs and Behaviors. In: AAA (Hrsg.): Proceedings of the annual Conference of the American Academy of Advertising. Burlington: American Academy of Advertising, 2010, forthcomming.

Apaolaza Ibáñez V., Hartmann P., Diehl S., Terlutter R.: The Influence of Emotional Brand Experiences on Women's Satisfaction with Cosmetic Brands. Empirical Evidence from Spain. In: American Academy of Advertising (Hrsg.): Proceedings of the 2009 Conference of the American Academy of Advertising. Burlington: American Academy of Advertising, 2009, pp. 104-105.

Apaolaza-Ibanez V., Hartmann P., Diehl S., Terlutter R.: Female Consumers´ Satisfaction with Cosmetic Brands. In: P. De Pelsmacker, N. Dens (Hrsg.): Advertising Research Message, Medium and Context. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2009, pp, 97-107.

Apaolaza-Ibáñez V., Hartmann P., Diehl S., Terlutter R.: Women's Satisfaction With Cosmetic Brands. The Influence of Instrumental and Advertising Induced Experiential Brand Associations. In: European Advertising Academy (Hrsg.): Proceedings of the 7th ICORIA (International Conference on Research in Advertising). Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2009, CD.

Diehl S., Terlutter R.: Leistungsorientierungen in internationalen Werbebotschaften. Ergebnisse einer Studie in Deutschland, Frankreich, Spanien, Thailand und den USA zur Wahrnehmung und Wirksamkeit von leistungsorientierten Appellen in der Werbung. In: Mussnig, W., Mödritscher G., Heidenbauer M (Hrsg.): Erfolgsstrategien mittelständischer Unternehmen. Wien: Linde Verlag Wien GmbH, 2009, S. 439-455.

Diehl S., Terlutter R.: Aufbau von Erlebniswelten durch Kommunikation. In: Bruhn M., Esch F.-R., Langner T (Hrsg.): Handbuch Kommunikation - Grundlagen - Innovative Ansätze - Praktische Umsetzungen. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2009, S. 591-611.

Diehl S., Terlutter R.: Aufbau von Erlebniswelten durch Kommunikation. In: M. Bruhn, F.-R. Esch, T. Langner (Hrsg.): Handbuch Kommunikation. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2009, S. 591-611.

Diehl S., Terlutter R.: Leistungsorientierung in internationalen Werbebotschaften. Ergebnisse einer
Studie in Deutschland, Frankreich, Spanien, Thailand und den USA zur Wahrnehmung und Wirksamkeit von leistungsorientierten Appellen in der Werbung. In: W. Mussnig, G. Mödritscher, M. Heidenbauer (Hrsg.): Erfolgsstrategien mittelständischer Unternehmen. Wien: Linde Verlag Wien GmbH, 2009, S. 439-455.

Hoppe M., Terlutter R.: The Central Role of Membership in Brand Communities. In: Terlutter R., Diehl S., Karmasin M., Smit E (Hrsg.): Proceedings of the 8th ICORIA (International Conference on Research in Advertising). Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2009, CD.

Waiguny M., Terlutter R.: Advergames: The Role of Entertainment in Brand-Related Outcomes for Children. In: EAA (Hrsg.): Proceedings ICORIA09. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2009, CD.

Waiguny M., Terlutter R., Hoppe M. E.: Advergames: Innovative Tools of Relationship Building with the Customer. In: Erich Schwarz (Hrsg.): KMU Tagung Klagenfurt. Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, 2009, o.S.

Waiguny, Martin, Terlutter, Ralf, Maier, Claudia, Rainer, Vera.: RECOGNITION OF THE COMMERCIAL CHARACTER OF AN ADVERGAME AND EFFECTS OF GAMING EXPERIENCE. In: EMAC (Hrsg.): Proceedings of the Annual Conference of the European Marketing Acadamy (EMAC). Brüssel: European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM), 2009, CD.

Diehl S., Terlutter R., Mueller B.: Consumer Evaluation of Standardized Advertising: Responses to Performance Orientation in the U.S., Germany and Spain. In: F.C. Pereira, J. Verissimo, P. Neijens (Hrsg.): New Trends in Advertising Research. Lisboa: Edições Sílabo LDA, 2008, pp. 249-258.

Gröppel-Klein A., Königstorfer J., Terlutter R.: Verhaltenswissenschaftliche Aspekte der Kundenbindung. In: M. Bruhn, C. Homburg (Hrsg.): Handbuch Kundenbindungsmanagement. 6., Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2008, S. 41-77.

Terlutter R., Diehl S., Müller B., Hoppe M.: The Content and Nature of Food Advertising in German Children ‘s TV Programming. In: American Academy of Advertising (Hrsg.): American Acadamy of Advertising 2008 Annual Conference. Burlington: American Academy of Advertising, März 2008, pp. 1-4.

Diehl S., Terlutter R., Mueller B.: The Influence of Culture on Responses to Performance Orientation in International Advertising Messages. Preliminary Results From Five Countries. In: EMAC (Hrsg.): 36. European Marketing Association Conference. Brüssel: European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM), 2007, CD.

Diehl S., Terlutter R., Weinberg P.: Gestaltungsoptionen des Electronic Shopping. In: Zentes J (Hrsg.): Faszination Handel. Frankfurt am Main: Deutscher Fachverlag GmbH, 2007, 337-356.

Diehl S., Terlutter R., Weinberg P.: Die Wirkung von Interaktivität in Onlineshops auf den Kunden. Empirische Untersuchung von Onlineshops mit unterschiedlichen Graden an Interaktivität. In: Bayón T., Herrmann A., Huber F (Hrsg.): Vielfalt und Einheit in der Marketingwissenschaft - Ein Spannungsverhältnis. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2007, 480-498.

Hoppe M., Matzler K., Terlutter R.: The Brand Community Approach: An Integrated Model of Brand Communities and Their Impact on Brand Loyalty and Brand Recommendation. In: ICORIA 2007 (Hrsg.): Conference Proceedings. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), Juni 2007, ...

Hoppe M., Matzler K., Terlutter R.: The functional chain of Brand Communities and their Impact on Brand Loyalty and Brand Recommendation. In: EMAC 2007 (Hrsg.): Conference Proceedings. Brüssel: European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM), 22. Mai 2007, pp. 232-233.

Terlutter R., Diehl S., Mueller B.: A View from Two Continents: Consumer Perceptions of Pharmaceutical Advertising. In: American Advertising Academy (AAA) (Hrsg.): Proceedings of the Pre-Conference on International Advertising, Burlington, USA. Burlington: American Academy of Advertising, 2007, -.

Terlutter R., Diehl S., Mueller B.: The Influence of Culture on Responses to Performance Orientation in International Advertising Messages – Preliminary Results From Five Countries. In: EMAC 2007 (Hrsg.): Proceedings of the 36. Joint EMAC-KAMS Symposium, Reykjavik, Iceland. Brüssel: European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM), 2007, -.

Terlutter R., Diehl S., Weinberg P.: Gestaltungsoptionen des Electronic Shopping. In: J. Zentes (Hrsg.): Faszination Handel. Frankfurt am Main: Deutscher Fachverlag GmbH, 2007, S. 337-356.

Terlutter R., Diehl S., Weinberg P.: Die Wirkung von Interaktivität in Onlineshops auf den Kunden - Empirische Untersuchung von Onlineshops mit unterschiedlichen Graden an Interaktivität. In: T. Bayón, A. Herrmann, F. Huber (Hrsg.): Vielfalt und Einheit in der Marketingwissenschaft – Ein Spannungsverhältnis. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2007, S. 480-498.

Diehl S., Mueller B., Terlutter R.: A Cross-Cultural Examination of Consumer Skepticism Toward Advertising in General vs. Pharmaceutical Advertising - Empirical Evidence from the U.S. and Germany. In: ICORIA 2007 (Hrsg.): Proceedings of the 5th International Conference on Research in Advertising. Bath, U.K.: -, 2006, -.

Diehl S., Terlutter R.: Media-based and Non Media-based Factors Influencing Purchase Behavior and Differences Due to Consumers’ Personality. In: S. Diehl, R. Terlutter (Hrsg.): International Advertising and Communication – New Insights and Empirical Findings. Wiesbaden: Gabler Verlag, 2006, p. 279-300.

Terlutter R.: Verhaltenswissenschaftliche Beiträge zur Gestaltung von Kundenbeziehungen. In: H. Hippner, K.D. Wilde (Hrsg.): Grundlagen des CRM. 2. Auflage., Wiesbaden: Gabler Verlag, 2006 (Grundlagen des CRM), S. 269-290.

Terlutter R., Diehl S., Mueller B.: The GLOBE Study – Applicability of a New Typology of Cultural Dimensions for Cross-cultural Marketing and Advertising Research. In: S. Diehl, R. Terlutter (Hrsg.): International Advertising and Communication – New Insights and Empirical Findings. Wiesbaden: Gabler Verlag, 2006, p. 419-438.

Terlutter R., Kricsfalussy A.: Der Einsatz von Instrumenten im Rahmen des Relationship Marketing – Ergebnisse einer empirischen Erhebung. In: H. Hippner, K.D. Wilde (Hrsg.): Grundlagen des CRM. 2. Auflage., Wiesbaden: Gabler Verlag, 2006 (Grundlagen des CRM), S. 633-649.

Terlutter R., Weinberg P.: Relationship Marketing in Consumer Goods Markets – From Marketing-Mix-
Orientation to Customer Life Cycle Management. In: C. Scholz, J. Zentes (Hrsg.): Strategic Management: New Rules for Old Europe. Wiesbaden: Gabler Verlag, 2006, p. 123-136.

Terlutter R., Weinberg P.: Relationship Marketing in Consumer Goods Markets. From Marketing-Mix- Orientation to Customer Life Cycle Management. In: Scholz C., Zentes J (Hrsg.): European Perspectives on Strategic Management. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2006, CD.

Diehl S., Terlutter R.: The Influence of Interactivity in Online-Shops on Customers - Empirical Evidence from Online-Shops with Different Degrees of Interactivity. In: European Marketing Association Conference (Hrsg.): European Marketing Association Conference. Brüssel: European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM), 2005, CD.

Diehl S., Terlutter R., Weinberg P.: Differences in the Influence of Media-based and Non Media-based
determinants of Purchasing Behaviour Due to Differences in Personality. In: Diehl S., Terlutter R., Weinberg P (Hrsg.): Proceedings of the 4th International Conference on Research in Advertising 2005. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2005, 31-40.

Diehl S., Terlutter R., Weinberg P.: Comparing the Influence of Media-based and Non Media-based Factors on Consumer Purchasing Behaviour. An Approach Using the Diary Method. In: EAA (Hrsg.): Proceedings of the 4th International Conference on Research in Advertising 2005. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2005, 266-277.

Comparing the Effects of Emotional Print and Internet Advertisements on German and French Consumers. In: The Norwegian School of Management (Hrsg.): Proceedings of the 3rd International Conference on Research in Advertising. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2004, 56-63.

Diehl S., Terlutter R.: Sozio-kulturelle Aspekte der Markenführung. In: Bruhn M (Hrsg.): Handbuch Markenführung. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2004, 2637-2663.

Terlutter R.: Relationship Marketing in Konsumgütermärkten. Grundlagen des Relationship Marketing und Strukturierungsoptionen für den Instrumenteneinsatz des Anbieters. In: Gröppel-Klein A (Hrsg.): Konsumentenforschung im 21. Jahrhundert. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH,
2004, 291-314.

Diehl S., Terlutter R.: The Role of Lifestyle and Personality in Explaining the Attitude Toward Ads and the Purchase Intentions. In: Hansen F., Christenssen L.B (Hrsg.): Branding and Advertising. Kopenhagen: University of Copenhagen, 2003, 306-331.

Weinberg P., Diehl S., Terlutter R., Purper G.: Die Bedeutung von Vertrauen in Hersteller-Handels-
Beziehungen in verschiedenen Betriebsformen des Handelns. In: Ahlert D., Olbrich R., Schröder H (Hrsg.): Jahrbuch Vertriebs- und Handelsmanagement 2003 - Marktstrategische Veränderungen in der Hersteller-Handelsdyade. Frankfurt am Main: Deutscher Fachverlag GmbH, 2003, 175-189.

Weinberg P., Terlutter R.: Towards a Behavior Model for Museums. An Approach Using Environmental Psychology. In: Weinberg P., Terlutter R (Hrsg.): 32. European Marketing Association Conference. Brüssel: European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM), 2003, CD.

Terlutter R., Diehl S.: Maßnahmen zur Schaffung von Vertrauen in die Dienstleistungsqualität beim
Internetshopping - unter besonderer Berücksichtigung von Verkaufspersonal im Internet. In: Bruhn M., Stauss B (Hrsg.): Dienstleistungsmanagement Jahrbuch 2002 - Electronic Services. Wiesbaden: Gabler Verlag/GWV-Fachverlage GmbH, 2002, 432-460.


Originalbeitrag in Zeitschrift

Diehl S., Mueller B., Terlutter R.: Consumer Responses Towards Non-prescription and Prescription Drug Advertising in the US and Germany. In: International Journal of Advertising, Henley on Thames: World Advertising Research Center, 27 (2008), 1, pp. 99-131.

Diehl S., Terlutter R., Mueller B.: The Influence of Culture on Responses to the Globe Dimension of Performance Orientation in Advertising Messages. Results from the U.S., Germany, France, Spain, and Thailand. In: Advances in Consumer Research, Duluth (MN): Association for Consumer Research, 35 (2008), pp. 269-275.

Diehl S., Mueller B., Terlutter R.: Consumer Responses toward Non-prescription and Prescription Drug
Advertising in The U.S. and Germany. They Don't Really Like It, but They Do Believe It. In: International Journal of Advertising, Burlington: American Academy of Advertising, (2007), o.S.

Terlutter R., Chan K., Li L., Diehl S.: Consumers’ Response to Offensive Advertising: A Cross Cultural
Study. In: International Marketing Review, Bingley: Emerald Group Publishing Limited, Vol. 24 (2007), No. 5, pp. 606-628.

Terlutter R., Diehl S., Mueller B.: Skepticism toward Pharmaceutical Advertising in the U.S. and Germany. In: Advances in International Marketing, Amsterdam: Elsevier B.V, 2007 (2007), Vol. 18, pp. 31-60.

Terlutter R., Diehl S., Mueller B.: The Influence of Culture on Responses to the GLOBE Dimension of Performance Orientation in Advertising Messages. Results from the U.S., Germany, France, Spain, and Thailand. In: Association for Consumer Research, Burlington: American Academy of Advertising, (2007), o.S.

Diehl S., Terlutter R.: Der Einfluss der Medien auf die Wirkung emotionaler Werbung - Wirkt emotionale
Internetwerbung ähnlich wie emotionale Printwerbung? – Ein interkultureller Vergleich der Länder Deutschland und Frankreich. In: Marketing ZFP, 28 (2006), 3, S. 169-182.

Terlutter R., Diehl S.: A Comparison of Four Online-shops with Different Degrees of Interactivity and Consequences for Affective, Cognitive and Intentional Customer Relations. In: European Advances in Consumer Research, Duluth (MN): Association for Consumer Research, 7 (2006), 268-275.

Diehl S., Terlutter R., Weinberg P.: Advertising Effectiveness in Different Cultures - Results of an
Experiment Analyzing the Effects of Individualistic and Collectivistic Advertising on Germans and Chinese. In: European Advances in Consumer Research, Duluth (MN): Association for Consumer Research, 6 (2003), 128-136.

Terlutter R.: Konsumentenverhalten in Kulturinstitutionen - Entwicklung eines Verhaltensmodells für Austellungen und Museen. In: Marketing ZFP, München: Verlag Franz Vahlen GmbH , 25 (2003), 2, 107-117.

Diehl S., Terlutter R.: Marketing for Real and Virtual Museums - A Marketing Model to Explain Visitor Behavior in Real Museums and an Outlook on its Applicability to Virtual Museums. In: Korean Marketing Journal, Seoul: Korean Marketing Association, 10 (2002), 45-70.

Terlutter R.: Using Lifestyle in Environmental Psychology. In: European Advances in Consumer Research, Duluth (MN): Association for Consumer Research, 5 (2001), 111-114.

Herausgeberschaft von Zeitschrift/Sammelwerk/Reihe
Diehl S., Terlutter R. (Hrsg.): International Advertising and Communication – New Insights and Empirical Findings. Gabler, Wiesbaden. Wiesbaden: Gabler Verlag, 2006, 513 S.

Weinberg P., Diehl S., Terlutter R. (Hrsg.): Konsumentenverhalten - angewandt. München: Verlag
Franz Vahlen GmbH , 2003, o.S.


Proceedings

Terlutter R., Diehl S., Karmasin M., Smit E. (Hrsg.): Proceedings of the 8th ICORIA (International Conference on Research in Advertising). Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2009, CD.

Terlutter R., Diehl S., Mueller B., Hoppe M. (Hrsg.): The Content and Nature of Food Advertising in German Children's TV Programming. Burlington: American Academy of Advertising, 2008, 4 pp.

Apaolaza-Ibáñez V., Hartmann P., Diehl S., Terlutter R. (Hrsg.): Women's Satisfaction with Cosmetic Brands: The Influence of Instrumental and Advertising-induced Experiential Brand Associations. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2008, -.

Mueller B., Wulfemeyer T., Diehl S., Terlutter R., Rada J. (Hrsg.): The Mixed Messages Associated with Selling Food and Body Image to Kids in the U.S. and Germany. Proceedings of the 5th International Conference on Research in Advertising (ICORIA),. Bath, U.K.: -, 2006, -.

Mueller B., Wulfemeyer T., Diehl S., Terlutter R., Rada J. (Hrsg.): Childhood Obesity and the Marketing of Food to Kids: A Cross-Cultural Comparison of Nutritional Messages in Television Advertisements in the U.S. and Germany. Proceedings of 2006 Annual Conference of the American Academy of Advertising (AAA),(one page abstract). Reno, USA: American Academy of Advertising (AAA), 2006, -.

Diehl S., Terlutter R., Weinberg P. (Hrsg.): Advertising and Communication. Proceedings of the 4th International Conference on Research in Advertising (ICORIA). Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2005.


Artikel in Lexikon oder Fachwörterbuch

Diehl S., Terlutter R.: Konsumentenverhalten. In: S. Häberle (Hrsg.): Das neue Lexikon der Betriebswirtschaftslehre. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag GmbH, 2008 (2), S. 694-697.


Forschungsbericht (Endbericht - selbstständig)

Fenzl Th., Hoppe M., Mayring Ph., Terlutter R.: Formative Evaluation & Optimierung Marketingkonzept "IT-Campus Kärnten". Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Jänner 2009, 37 S.

Waiguny M., Terlutter R.: Markenmonitor Bier. Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, 2008, 47 S.

Waiguny M., Terlutter R.: Imageanalyse ORF Kärnten. Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, 2008, 34 S.

Waiguny M., Terlutter R.: Medienlandschaft in Kärnten. Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, 2008, 350 S.


Sonstige wiss. Publikation (in Büchern)

Terlutter R., Diehl S., Mueller B.: The Influence of Culture on Responses to Performance Orientation in International Advertising Messages – Preliminary Results From Five Countries. In: ICORIA 2007 (Hrsg.): Proceedings of the 6th International Conference on Research in Advertising, Lisbon. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2007, -.


Sonstige wiss. Publikation (in Zeitschrift)

Ralf, Terlutter, Martin Waiguny.: Dachmarken - der starke Anker! In: Genussland Kärnten - Das Magazin, Klagenfurt: Amt der Kärntner Landesregierung, (2009), 11.


Originalbeitrag auf Ton-, Bild- oder Datenträger

Chan K., Li L., Diehl S., Terlutter R.: A Comparison of Consumers' Responses to Offensive Advertising in Hong Kong and Germany. In: R. Terlutter, S. Diehl, M. Karmasin, E. Smit (Hrsg.): Proceedings of the 8th ICORIA. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2009, CD.

Chen H., Mueller B., Diehl S., Terlutter R.: Children's Food Television Commercial in China, Germany, and the United States. Content, Images, and Targets. In: L. Hairong, S. Huang, D. Jin (Hrsg.): Proceedings of the American Academy of Advertising 2009 Asia-Pacific Conference. Burlington: American Academy of Advertising, 2009, CD.

Diehl S., Terlutter R., Chan K., Mueller B.: Consumer Skepticism Toward Advertising in General vs. Pharmaceutical Advertising. An Examination of the U.S, Germany and China. In: R. Terlutter, S. Diehl, M. Karmasin, E. Smit (Hrsg.): Proceedings of the 8th ICORIA. Amsterdam: European Advertising Academy (EAA), 2009, CD.

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